Augmented Reality in de automotive branche

Consumenten verwachten steeds meer van autodealers op verschillende gebieden, waaronder technologische ontwikkelingen. Augmented Reality is hier een goed voorbeeld van, in het artikel hieronder leggen we dan ook uit wat de voordelen van AR zijn voor de consument.

Wat is Augmented Reality?

Misschien weet je al wel ongeveer wat Augmented Reality (AR) is, maar om je een wat duidelijker beeld te geven, leggen we het nog even kort uit. Bij Augmented Reality worden beelden, zoals 3D-modellen, door middel van een bril of smartphone toegevoegd aan de werkelijkheid. Een goed en bekend voorbeeld hiervan is snapchat, waarbij mensen filters over hun gezicht heen kunnen plaatsen, maar ook 3D-figuren in hun beeld kunnen zetten.

Projecteren

Door middel van AR kunnen consumenten verschillende automodellen, kleuren en specificaties bekijken door het digitale beeld van de auto op de echte wereld te projecteren met hun smartphone. Door bijvoorbeeld een QR code te scannen of op een knop in de webshop te klikken verschijnt er voor de camera een beeld van de auto. Zo kunnen klanten de auto in het ‘echt’ zien, zonder naar de winkel te moeten.

 

AR is op deze manier niet alleen fijn voor de klant, maar ook voor autobedrijven. Zij kunnen hiermee namelijk een nieuwe koopervaring aanbieden, waardoor ze een meerwaarde hebben ten opzichte van autobedrijven die geen gebruik maken van AR.

Hologrammen

Augmented Reality wordt nog een stapje verder genomen wanneer het hologram van bijvoorbeeld een auto of een motor geprojecteerd kan worden in de winkel. Zo kan een klant zowel de binnen als de buitenkant van een auto bekijken, ondanks dat deze momenteel misschien niet in de winkel aanwezig is. Niet zo lang geleden maakte toyota hier gebruik van om te laten zien hoe de hybride aandrijving van de Toyota C-HR werkt. Consumenten konden de auto van de buitenkant bekijken en tegelijkertijd de binnenkant van de auto zien draaien.

Wat kan augmented reality precies voor klanten doen?

  • Een auto op de oprit of parkeerplaats weergeven door middel van een 3D visualisatie
  • Zonder het huis uit te moeten, in de bestuurdersstoel van de auto kunnen zitten
  • De verschillende kleuren en afwerkingen zien door de auto bij de dealer aan te passen
  • De auto onderhouden door een virtuele technicus
  • Een beleving creëren door visuele content van bijvoorbeeld brochures

 

Veel ervaringen met AR kunnen helpen met het stimuleren van een aankoop. De verschuiving van het koopgedrag van de klant is een van de grootste gevolgen van AR voor de auto-industrie. Het kopen van een auto wordt vele malen makkelijker gemaakt voor de consument door Augmented Reality en dit wordt dan ook vaak erg gewaardeerd.

Augmented Reality in jouw zaak

Heb je interesse om Augmented Reality toe te voegen aan jouw auto winkel of ben je benieuwd hoe dit precies in zijn werk gaat? Neem dan eens contact op met experts. StickyLock specialiseert zich in Augmented Reality, zoals in de automotive branche.